Medya, artık yaşamın
vazgeçilmez bir parçası haline geldi. Medya sayesinde insanlar kişisel ve
sosyal bir çok bilgiyi edinebilmektedirler. Medyanın bilgilendirme, eğitme,
eğlendirme, kamuoyu yaratma gibi birçok işlevi vardır ve bu işlevi kitle
iletişim araçları ile yerine getirebilmektedir. Kitle iletişim araçlarının
çeşitlerinin artması ve insanlar üzerindeki etkisinin artması sanayi devrimi
sonrasına denk gelir. Sanayi devriminden sonra kırsal yaşamdan kentlere
geçilmesi iletişime olan gereksinimi oldukça arttırmıştır. Gazete, dergi,
radyo, televizyon gibi kitle iletişim araçları ortaya çıkmıştır. Son yıllarda
ise internetin devreye girmesiyle beraber haberleşmede dahada hız
kazanılmıştır. Twitter, Facebook gibi sosyal medya araçlarını kullanarak televizyondaki
sabah haberlerinden önce insanlara bazı haberlerin duyurumunu yapmak olağan bir
hal aldı. Kitle iletişim araçları, hem reklamların hedef kitlelerine
ulaşmasını sağlamakta hem de reklamlar sayesinde varlığını sürdürebilmektedir.
Medyada verilen mesajların
hedef kitle tarafından algılanmadığı zaman yapılan reklam hiçbir anlam ifade
etmez. Medyada reklamların etkisi hedef kitleyi satın aldırmaya yönelikte
olabilir. Verilen mesajların hangi hedef kitleye verileceği oldukça önemlidir.
Hedef kitle çocuklar mı,
kadınlar mı, erkekler mi, çalışanlar mı, okuyanlar mı, gençler mi? Bunların
hepsi önemlidir.
Örneğin; Vodafone,Freezon
kampanyası ile artık öğrencilerin özgürce her pazartesi ve Perşembe günleri
eğer Freezon'lu olurlarsa bir bilet alana bir bilet bedava diyerek hedef
kitlesini gençler olarak göstermişlerdir ve başarılıda olmuşlardır. Bir
başka örnek vermek gerekirse; Blendax şampuan markası hedef kitlesini erkekler
olarak belirlemiştir. Ürünün satışını ve bilinirliğini artırmak için Beşiktaş
maçında ‘’çarşı kepeğe karşı’’adlı bir pankart açmışlardır ve hedef kitleden
istenilen tepkiyi almışlardır. Hem maddi açıdan hem de ürün hakkında bilinirlik
açısından insanlar üzerindeki etkisi başarıyla kurulmuştur.
Televizyon
kanallarında birçok haber programları yer almaktadır. Her birinin kendine ait
vizyon ve misyonu vardır. İzleyiciler bu görüşleri tespit eder ve o kanalı
izleme oranları artar ve ya azalır. Medyada verilmek istenen mesaj insanlar
tarafından algılanır ve konu ile ilgili tutumları, davranışları değişir. Bu
yüzden medyada yer alan sadece bir araçtan yararlanmayıp diğer araçları da göz
önüne alarak bir konu hakkındaki düşüncelerini genişletebilmektedir.
Aslında
medya’da konuşulan olayların ne sıklıkla söylendiği de önemlidir. Bir şeyi ne
kadar çok söylersen o kadar olur. Örnek vermek gerekirse bir ürün hakkında
konuşulan olumsuz bir olayın sürekli tekrar edilmesi insanların o ürünü
tüketmemesi ile sonuçlanabilir. Örneğin yeni çıkan bir filme gidildiğinde eğer
birkaç kişi filmi beğenmediyse hem sosyal medya aracılığıyla hem de kulaktan
kulağa yayılan düşüncelerle diğer insanların o filme gitme konusundaki görüşünü
etkileyebilirler.
Ayrıca
hangi gazeteyi okuyacağımıza içerisindeki yazarların da etkisi oldukça
yüksektir.Yazarın yazdığı yazılar senin görüşüne ne kadar hitap ediyor , ne
ölçüde bilinçlendiriyor bunların hepsi önemlidir. Örneğin bazı okurların bir
gazeteyi tercih ederken kendi görüşlerine uygun düşen kişilerin yer aldığı
gazeteleri tercih edebilmektedirler. İstediği yazarın yazılarını okuyabilmek
için gazetedeki tercihine yön verirler. Bu da medyanın çeşitliliğinin olumlu
bir yönü olarak karşımıza çıkmaktadır.
Medya sayesinde artık
insanlar daha bilinçli olmaktadır. Gazetelerde, televizyonlarda, dergilerde ;
Hastalıklardan,Türkiye’nin ekonomik durumundan, Dünya haberlerinden
bahsedilmektedir. İnsanlara ihtiyacı olan bilgiler verilmektedir. İnsanlar
merak ettikleri konuları sadece tek bir tuşla öğrenebilmektedir. Örneğin;
kanser yapan ürünler hakkında medya aracılığıyla birçok uzmanın konuşmasıyla
insanlar daha dikkatli olabilmektedir. Tükettikleri şeyleri ona göre
seçebilmektedirler. İnternetten var olan bilgileri alıp kendi yaşamlarına
katabilmektedirler. İnternet sitelerini iyiye kullandıkları gibi kötüye
kullananlarda vardır. Teknolojideki gelişmelere güvenip insanlar birçok online
sitelerden alışveriş yapıyorlar ve alışveriş yaparlarken girdikleri kart bilgileri
başkaları tarafından çalınarak kötüye kullanılmaktadır. Bu da insanların
internete olan güvensizliğini artırıyor.
Ayrıca bazı
medya araçları taraflı olabiliyor.Örneğin;bazı gazetelerde yazan yazarlar bir
tarafı yüceltirken diğer bir tarafı ise yerebilmektedir. Bunu okuyan insanlar
üzerinde olumlu ve olumsuz bir çok etki oluşturmaktadır.
İnsanların medyayı izleme nedenleri
ise yakın ve uzak çevrede neler olduğunu, siyasi, ekonomik gelişmelerin neler
olduğunu, hava ve yol durumunu, nerede nasıl davranılacağını, toplumun
genelinin ne düşündüğünü öğrenmek içindir. insanlar hava durumuna bakarak ne
giyineceğini, hangi ulaşım aracını kullanacağına karar vermektedir. Ekonomik
gelişmelere bakarak tüketimini, tasarrufunu ona göre yapar .Hangi ürüne zam
geldiğini öğrenerek bütçelerini ona göre ayarlarlar. Hatta bazı reklam
kampanyaları hazırlanırken bulunulan ekonomik durumla doğrudan bağlantısı
vardır. Örneğin Türkiye’nin ekonomik durumunda bir sıkıntı varsa insanlara
tasarrufa yönlendiren reklamlar yapılır. Mesela, bir otomobil markası benzin
sıkıntısını göz önüne alarak ‘’az yakan araba ürettik sizde alın tasarrufunuzu
yapın’’gibi bir slogan kullandığında insanların algısı o ürün tarafına
çekilecektir.
TV kanallarında kontrolü zor olan bazı konular da bulunmaktadır. Bunlardan
bazıları pornografi ve şiddet gösterimidir. Şiddet gösteriminin insan
davranışları üzerinde olumsuz bir etki yarattığı gözlemlenmektedir. Hatta
insanlar bu şiddet dolu davranışları taklit ederek birçok tecavüz ve cinayet
işlediklerine rastlanılmaktadır.
Örnek vermek gerekirse; Bir
dönem Kurtlar Vadisi dizisinde olan Polat Alemdar karakterini Lise çağındaki
birçok çocuk örnek alarak davranışlarında değişiklikler olmuştur. Hepimizin
dinlediğimiz müzikten, giydiğimiz kıyafete, okuduğumuz kitaptan gittiğimiz
sinema filmine kadar farkında olmadan belli bir yönlendirmenin
etkisindeyiz. Bu yönlendirme bütün kitle iletişim araçları kullanılarak
gerçekleştiriliyor.
Televizyon, bilgisayar artık
çocukların arkadaşları gibi olmuştur. Çocuklar artık arkadaşlarıyla daha az
vakit geçiriyor daha az oyun oynamasına sebep oluyor. Bu da ileride çocukların
iletişim sorunu yaşayacaklarının göstergesi olmaktadır. Çocukların saatlerce
bilgisayar başında vakit geçirmeleri obezite sorununu da beraberinde
getirmektedir.
Sonuç olarak ise;
İnsanlar medyayı iyi takip
etmeli, Kendilerine fayda sağlayacak haberleri takip etmeli ve reklamcılar
oluşturdukları mesaj ile hedef kitleyi iyi seçmiş olması gerekip insanları
satın almaya yöneltmelidir ve verecekleri mesajı hedef kitlelerinin
ekonomik durumunu, eğitim durumunu göz önüne alarak hazırlamalıdırlar.
Sosyal medya kötüye kullanılmamalı,
İnsanlar için fayda sağlayacak bilgiler paylaşılmalıdır. İnsanların daha
duyarlı olması, yapılan yayınların eleştirilmesi ve bu konuda bir kamuoyu
oluşturulması gerekli görülmektedir.
İnsanlar olaylara tek taraflı
bakmayıp bir konu hakkında farklı görüşleri içeren araçları okuyarak,
izleyerek, takip ederek değerlendirmelidir. Medyanın olumlu ve olumsuz
yanlarını değerlendirip çocuklara internetin, bilgisayarın, televizyonun
faydalı tarafları gösterilmelidir. Burada dikkat etmesi gereken daha çok
ebeveynlerdir. Örneğin bazı internet kampanyaları çocuklara yönelik olup,
internetin olumsuz taraflarından etkilenmesini engelleyecek şekilde
hazırlayabilirler. Ebeveynler o paket programını satın alarak bir şekilde bu
olumsuzlukları bir bakıma önleyebilirler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder