27 Mart 2015 Cuma

Online Reklam Terimleri nelerdir?

search engine
Milyonlarca web sitesini okuyup internet kullanıcılara aradıkları terimleri gösteren sistemdir.

search engine marketing (SEM)
Arama motorlarında reklam yayınlama yöntemidir. Kullanıcıların aradıkları terimlere uygun reklamlar gösterilmesini sağlar. Arama motorlarına reklam vermek ücretlidir. CPC CPM şeklinde teklifler verilebilir.

e-commerce/e-ticaret
business-to-business (B2B)
Kurumlar/işletmeler arası ticaret
business-to-consumer (B2C)
Firmadan tüketiciye ticaret
Landing page / hedef sayfa, iniş sayfası
Genelikle Dikey e-ticarette kullanılır Tek ürün satış siteleri
microsite / mikrosite
classified ad / ilan sayfaları
Çeşitli ilanların yayınlandığı web siteleri ( iş ilanı, ev arkadaşı v.s.)
security certificate | güvenlik sertifikası
Web sitelerine verdiğiniz kişisel bilgilerinizin kopyalanmaması, kayıt altına alınmaması için hazırlanmış sistemlerdir.

metin reklam |text ad
Web sitelerinde veya arama motorlarında metin şeklinde oluşturulmuş reklamlardır.
transitional ad | ara reklamgeçiş sayfası reklamı (pop-up, yanıp sönen sayfa içi reklamlar)

Ad network |Reklam ağı
-yayıncı ve reklam vereni buluşturan platform

ad server |reklam sunucusu
-bir web sitesinde ki reklamların yayınlanması, yönetilmesi ve raporlanmasını sağlayan sistemdir

Adspace |reklam alanı
-web sitesinde reklamlar, reklamcılar için ayrılan bölümlerdir

Adspending |reklam harcamaları
-Reklam yayınları için harcanan tutarlar.

advergaming |marka için veya kampanyayla ilgili üretilen oyun
-videoların veya oyunların içine reklam yerleştirmedir.

advertorial | haber şeklinde reklam
-Pazarlanacak ürün veya hizmete haber süsüyle reklam verilmesidir.

affiliate marketing |Satış ortaklığı
Kişinin satış ortaklığı sunan sitelerden seçtiği ürünleri kendi çabasıyla satıp, kendine düşen payı almasıdır.

application, app / uygulama
Çeşitli platformlara veya Mobil cihazlara göre yazılmalarla geliştirilen uygulamalardır. Bazen bir yarışma bazen bir oyun olabilir.

Aspectratio :  görselin genişliğinin yüksekliğine oranı
banner ad / banner reklam
behavioral targeting / davranışsal hedefleme
İnternette kullanıcıları çerezler aracılığı ile izleyip, bıraktığı izleri de değerlendirip sonra kullanıcıya davranışlarına uygun olan ilgilerini çeken en iyi reklamı göstermeye çalışır. Bazen demografinizden, bazen coğrafik bilgilerinizden bazen de siteleri gezme alışkanlıklarınızla ilgili bilgilerden dolayı size özel reklamlar görebilirsiniz. Ancak bu reklamları diğer gösterimdeki reklamlardan ayırt etmeniz mümkün değildir. Reklam networkü ne kadar büyükse sistem o kadar performanslı işler. Mesela diyelim ki bir iş kadınısınız ve kıyafetlerinize özen göstermeniz gereklidir işlerinizin yoğunluğundan alışverişinizi internet üzerinden yapıyorsunuz. Gideceğiniz belli başlı siteler var. Kıyafetleriniz ile ilgili sitelerde pratik bilgilere bakabilirsiniz, sonra kadın veya fitness sitelerinde dolaşabilirsiniz, birikiminiz varsa da ekonomi hakkındaki haberleri yüzeysel okursunuz.
re-targeting | Yeniden hedefleme
Web sitenizi ziyaret etmiş kullanıcıların bilgisayarlarına çerez bırakıp, onlara özel reklamlar gösterebileceğiniz hedefleme yöntemidir. Geri dönüşler açısından en fazla orana sahip reklam modelidir.

Blog
blog, Internet günlüğü, web günlüğü

Caching / önbelleğe alma, önbelleğe kaydetme
Çok sıklıkla istekte bulunulan ancak içeriği çok fazla değişmeyen sayfaların ya da istekte bulunulan içeriklerin tekrar tekrar oluşturulma sürecine girmeden, daha önce hazır olarak tutulan nesneden cevap verilmesi sürecini yönetmektir. Bazen mevcuttaki reklamların görünmemesine değişen içeriğin fark edilmemesine ve farklı arama sonuçları almaya neden olabilir.
pagev iew (PV) | sayfa gösterimi
Bir web sitesinin sayfalarının toplan gösterim sayısıdır. Web sitesinde her sayfa değişimi page view'i arttırır.

pay-per-click (PPC)
Tıklama başına ödeme, dijital reklamcılıkta belki de en çok kullanılan yöntemdir. Reklamların kullanıcılar tarafından tıklanmasıyla maliyet oluşur.
pay-per-impression (PPI)
Gösterim başına ödeme şeklidir. Reklamlarınızın tıklanıp tıklanmamasının hiç bir önemi yoktur. Maliyeti belirleyen faktör reklamın kaç kişiye gösterilmiş olduğudur.
pay-per-sale (PPS)
Yayınlanan reklamlar için değil, satılan her ürün veya hizmet için maliyetlendirildiğiniz ödeme şeklidir.

Campaign / kampanya
Reklam mecralarında (AdWords gibi) çeşitli temel özellikleri (konum para birimi bütçe ) ve planlamayı barındıran alandır Kampanyalar altında Reklam Grupları bulunabilir.

Cap  / üst limit
Örnek: Harcama üst limiti reklam Kampanya 100 TL harcadı mı dursun!

click |tıklama
Online Reklamcılığın genel itibari ile baz aldığı geri dönüş birimi!

Clickfraud / tıklama hilesi
Çeşitli yazlımlar aracılığı ile özelikle bir aracı tarafından reklam alan sitelerin etik olmayan gelir elde etmeye çalışma yöntemi

click rate | tıklama oranı
Reklamların veya bağlantıların tıklama sayısının gösterim sayısına oranıdır. Örneğin 10defa gösterilen bir reklam 1 defa tıklanıyorsa, bu reklamın tıklama oranı %10'dur.


Clickthrough/tıklama
Click through rate (CTR) Tıklama oranı
İnternet reklamını tıklayan kullanıcıların, görüntüleyen kullanıcılara oranıdır. Toplam tıklanma bölü (/) toplam görüntülenme şeklinde hesaplanır.
Örnek;
Bir banner reklamı 1.000 kişi tarafından görüntülediyse fakat sadece 10 kişi tıkladıysa, banner’ın “Tıklanma oranı” %1′dir.
10 / 1.000 = 0.01 = %1

bonusimpression
ek gösterim, ücretsiz gösterim
bounce rate
siteden çıkma oranı

içerik ağı

content provider/içerik sağlayıcı

contextuala dvertising / içeriğe bağlı reklam

Cost per action (CPA) /Eylem başı maliyet

Cost per click (CPC)  tıklama başı maliyet

Cost per lead (CPL)
Müşteri yaratma maliyeti

costper mille (CPM) / bin gösterim başı maliyet
CPM (Cost Per Mille Impressions), “Bin Gösterim Başına Maliyet" anlamına gelir. CPM reklam modelinde web sitenizde görüntülenen* her reklam için bin gösterim başına belirlenen birim fiyatlar üzerinden kazanç elde edersiniz. 

cost per sale (CPS) / satış başı maliyet
earningsperclick (EPC) / tıklama başı gelir

earnings per visitor (EPV) / ziyaretçi başı gelir

effectivec ost per mille,(eCPM)
Effective Cost Per Mille Impressions, “Etkin Bin Gösterim Başına Maliyet” anlamına gelir. eCPM reklam modelinde, CPM ve CPC reklamlardan elde ettiğiniz toplam kazançlar “bin gösterim başına gelir” cinsinden tek kalemde raporlanır.
impression / gösterim
Frequencyonline ad /  Gösterim sıklığı frekans, sıklık

customization
özelleştirme, kişiselleştirme
demographic targeting /demografik hedefleme
Doğru Kitleye Erişim İşletmeniz, belirli bir yaş aralığı veya cinsiyetteki belirli bir müşteri grubuna hitap ediyorsa, ürünlerinizle veya hizmetlerinizle ilgilenme olasılıkları daha yüksek olduğundan, reklamlarınızı bu kitleye hedeflemektir
Geographic targeting / coğrafi hedefleme
Belirli bir Bölgeyi hedefleyen reklamlar Örnek: sadece İstanbul
monthlyimpressions (MI) / aylık gösterim

conversion | dönüşüm
Pazarlama faaliyetleri sonucunda web sitesini ziyaret etmiş kullanıcıların forum doldurma, alışveriş yapma, kayıt yaptırma v.b davranışlarıdır.

conversion rate | geri dönüş oranı, dönüşüm oranı
Web sitesini ziyaret eden kullanıcılar ve dönüşümü gerçekleştiren kullanıcılar arasındaki orandır.

cookie |çerez
Gerçekleşen web site ziyaretleri sonunda sistemin sizi izlemek için tarayıcınıza yerleştirdiği çerezlerdir. Bu sayede web sitenizi ziyaret etmiş kullanıcılara farklı pazarlama yöntemleri ile tekrar hedefleyebilirisiniz.


digital media planning / dijital medya planlama
Farkındalık yaratmak
Trafik yaratmak
Kayıt elde etmek
Satış sağlamak
Direct marketing  / doğrudan pazarlama
Direct marketing, tüketici ile karşılıklı etkileşim içinde olan, çift yönlü bir pazarlama yöntemidir. Burada tüketici de pazarlamacı firmaya geri dönebilmektedir. Bu sayede de pazarlama yapan firmalar tüketicinin tepkisini ölçerek pazarlama stratejilerini geliştirme imkanı bulmaktadırlar. E-mail ve Tele marketing
e-mail campaign / e-posta kampanyası
e-mail marketing / e-posta ile pazarlama

Displaya advertising /görüntüleme esaslı reklam
Display Advertising olarak da adlandırılan Banner’lar ve Zenginleştirilmiş Medya Uygulamaları 
Expandable banner / Genişleyen banner
floating ad / Kayan reklam
animated GIF |hareketli GIF
Flash animasyonlara göre daha hızlı ve hemen her Tarayıcı tarafından tanınan haraketli resim formatı! Reklamlar için ideal bir seçenek
video ad |video reklam
Video formatında yayına sunulan reklam türüdür.

Latency/ bekleme süresi, gecikme
bağlantı, link
mobile advertisement /mobil reklamcılık
mobile content / mobil içerik
mobile marketing/mobil pazarlama

online branding : Online markalaşma
online marketing
online pazarlama, çevrimiçi pazarlama

malvertising / zararlı reklam
spam |istenmeyen e-posta
Kötü amaçlı olabilecek e-postaların farklı bir kategoride tutulmasıdır. E-Posta sunucuları spam mailleri kullanıcı güvenliği açısından filtreleyebilmektedir.

pharming
Kullanıcıyı istediği web sitesi yerine başka bir siteye yönlendirmektir. Farkında olmadan aynı tasarıma sahip tamamen farklı bir siteye bilgilerinizi verebilirsiniz
phishing | e-dolandırıcılık
Kullanıcının bir şekilde kandırılarak özel bilgilerinin ele geçirilmesi demektir. Bunlar kredi kartı bilgileri, banka hesap numaraları, mail adresler, sosyal medya hesapları olabilir

Search Engine Optimization (SEO) | arama motoru optimizasyonu
Web sayfalarının değerini arama motorları gözünde arttırılmasıdır. Site içi ve site dışı düzenlemeler yapılarak arama motorlarında daha üst sıralarda görünme şansınız vardır.
Hyperlink /bağ
Keyword / anahtar kelime
Alt text
Arama motorlarının (Google) sayfa değerinin yükselmesi için bir sitenin kendi ana sayfasında veya herhangi bir alt sayfasında başka bir siteye banner veya text link vermesi veya barındırması. (Google Tarafından hoş karşılanmıyor!)
Anchortext / Çapa Metni
link metni, bağlantı metni

Social Marketing / sosyal pazarlama
Socialmedia / sosyal medya
social network |sosyal ağ
Kişilerin internet üzerinde kendi kimliklerini tanımlayıp, diğer insanlarla etkileşime geçebileceği sistemdir.

unique user | tekil kullanıcı
Web sitelerinde bir veya daha fazla girişte bulunan gerçek kullanıcı sayısıdır. Ölçümlenirken kullanıcının IP adresi ve profil  bilgileri temel alınır.
unique visitor | Tekil ziyaretçi
Sitenize belirli bir süre zarfında girmiş benzersiz ziyaretçilerdir. Karşınıza gün,ay ve yıl değer alınarak çıkabilir. unique visitor, unique visit ile pek sık karıştırabiliyor, bu ikisi arasındaki fark unique visitor kişi olarak değer alırken unique visit ziyaret olarak değer alıyor. Unique visitor çerezlerle çalıştığı için bir bilgisayardan farklı iki tarayıcından siteye giriş olduğunda iki unique visitor olarak kayda geçer.

viral marketing |viral pazarlama

Kısaca Ağızdan Ağza satış yöntemiyle tüketiciyi pazarlamacı olarak kullanmadır. Ürün kendi reklamını kendi yapmaya başlar. Viral pazarlamanın etkisi diğer pazarlama yollarına göre daha büyüktür çünkü çevrenizdekilerin onayı varmış doğrultusunda hareket edersiniz.
Viral bir reklam çekimi veya uygulaması yapamasınız Viral bir eylemdir. ve çekimi yapılan reklam Yayıldıkça Virale dönmüş olur.

visit duration |ziyaret süresi
-Siteyi ziyaret eden kullanıcıların, sitede geçirdikleri zaman.

KAYNAK: http://seoaramamotoruoptimizasyon.blogspot.com.tr/2014/11/online-reklam-terimleri-nelerdir.html 

24 Mart 2015 Salı

Medyanın İnsanlar Üzerindeki Etkisi

      Medya, artık yaşamın vazgeçilmez bir parçası haline geldi. Medya sayesinde insanlar kişisel ve sosyal bir çok bilgiyi edinebilmektedirler. Medyanın bilgilendirme, eğitme, eğlendirme, kamuoyu yaratma gibi birçok işlevi vardır ve bu işlevi kitle iletişim araçları ile yerine getirebilmektedir. Kitle iletişim araçlarının çeşitlerinin artması ve insanlar üzerindeki etkisinin artması sanayi devrimi sonrasına denk gelir. Sanayi devriminden sonra kırsal yaşamdan kentlere geçilmesi iletişime olan gereksinimi oldukça arttırmıştır. Gazete, dergi, radyo, televizyon gibi kitle iletişim araçları ortaya çıkmıştır. Son yıllarda ise internetin devreye girmesiyle beraber haberleşmede dahada hız kazanılmıştır. Twitter, Facebook gibi sosyal medya araçlarını kullanarak televizyondaki sabah haberlerinden önce insanlara bazı haberlerin duyurumunu yapmak olağan bir hal aldı. Kitle iletişim araçları, hem reklamların hedef kitlelerine ulaşmasını sağlamakta hem de reklamlar sayesinde varlığını sürdürebilmektedir.
      Medyada verilen mesajların hedef kitle tarafından algılanmadığı zaman yapılan reklam hiçbir anlam ifade etmez. Medyada reklamların etkisi hedef kitleyi satın aldırmaya yönelikte olabilir. Verilen mesajların hangi hedef kitleye verileceği oldukça önemlidir.
Hedef kitle çocuklar mı, kadınlar mı, erkekler mi, çalışanlar mı, okuyanlar mı, gençler mi? Bunların hepsi önemlidir.
Örneğin; Vodafone,Freezon kampanyası ile artık öğrencilerin özgürce her pazartesi ve Perşembe günleri eğer Freezon'lu olurlarsa bir bilet alana bir bilet bedava diyerek hedef kitlesini gençler olarak göstermişlerdir ve başarılıda olmuşlardır. Bir başka örnek vermek gerekirse; Blendax şampuan markası hedef kitlesini erkekler olarak belirlemiştir. Ürünün satışını ve bilinirliğini artırmak için Beşiktaş maçında ‘’çarşı kepeğe karşı’’adlı bir pankart açmışlardır ve hedef kitleden istenilen tepkiyi almışlardır. Hem maddi açıdan hem de ürün hakkında bilinirlik açısından insanlar üzerindeki etkisi başarıyla kurulmuştur.

     Televizyon kanallarında birçok haber programları yer almaktadır. Her birinin kendine ait vizyon ve misyonu vardır. İzleyiciler bu görüşleri tespit eder ve o kanalı izleme oranları artar ve ya azalır. Medyada verilmek istenen mesaj insanlar tarafından algılanır ve konu ile ilgili tutumları, davranışları değişir. Bu yüzden medyada yer alan sadece bir araçtan yararlanmayıp diğer araçları da göz önüne alarak bir konu hakkındaki düşüncelerini genişletebilmektedir.
      Aslında medya’da konuşulan olayların ne sıklıkla söylendiği de önemlidir. Bir şeyi ne kadar çok söylersen o kadar olur. Örnek vermek gerekirse bir ürün hakkında konuşulan olumsuz bir olayın sürekli tekrar edilmesi insanların o ürünü tüketmemesi ile sonuçlanabilir. Örneğin yeni çıkan bir filme gidildiğinde eğer birkaç kişi filmi beğenmediyse hem sosyal medya aracılığıyla hem de kulaktan kulağa yayılan düşüncelerle diğer insanların o filme gitme konusundaki görüşünü etkileyebilirler.
     Ayrıca hangi gazeteyi okuyacağımıza içerisindeki yazarların da etkisi oldukça yüksektir.Yazarın yazdığı yazılar senin görüşüne ne kadar hitap ediyor , ne ölçüde bilinçlendiriyor bunların hepsi önemlidir. Örneğin bazı okurların bir gazeteyi tercih ederken kendi görüşlerine uygun düşen kişilerin yer aldığı gazeteleri tercih edebilmektedirler. İstediği yazarın yazılarını okuyabilmek için gazetedeki tercihine yön verirler. Bu da medyanın çeşitliliğinin olumlu bir yönü olarak karşımıza çıkmaktadır.

     Medya sayesinde artık insanlar daha bilinçli olmaktadır. Gazetelerde, televizyonlarda, dergilerde ; Hastalıklardan,Türkiye’nin ekonomik durumundan, Dünya haberlerinden bahsedilmektedir. İnsanlara ihtiyacı olan bilgiler verilmektedir. İnsanlar merak ettikleri konuları  sadece tek bir tuşla öğrenebilmektedir. Örneğin; kanser yapan ürünler hakkında medya aracılığıyla birçok uzmanın konuşmasıyla insanlar daha dikkatli olabilmektedir. Tükettikleri şeyleri ona göre seçebilmektedirler. İnternetten var olan bilgileri alıp kendi yaşamlarına katabilmektedirler. İnternet sitelerini iyiye kullandıkları gibi kötüye kullananlarda vardır. Teknolojideki gelişmelere güvenip insanlar birçok online sitelerden alışveriş yapıyorlar ve alışveriş yaparlarken girdikleri kart bilgileri başkaları tarafından çalınarak kötüye kullanılmaktadır. Bu da insanların internete olan güvensizliğini artırıyor.

     Ayrıca bazı medya araçları taraflı olabiliyor.Örneğin;bazı gazetelerde yazan yazarlar bir tarafı yüceltirken diğer bir tarafı ise yerebilmektedir. Bunu okuyan insanlar üzerinde olumlu ve olumsuz bir çok etki oluşturmaktadır.
İnsanların medyayı izleme nedenleri ise yakın ve uzak çevrede neler olduğunu, siyasi, ekonomik gelişmelerin neler olduğunu, hava ve yol durumunu, nerede nasıl davranılacağını, toplumun genelinin ne düşündüğünü öğrenmek içindir. insanlar hava durumuna bakarak ne giyineceğini, hangi ulaşım aracını kullanacağına karar vermektedir. Ekonomik gelişmelere bakarak tüketimini, tasarrufunu ona göre yapar .Hangi ürüne zam geldiğini öğrenerek bütçelerini ona göre ayarlarlar. Hatta bazı reklam kampanyaları hazırlanırken bulunulan ekonomik durumla doğrudan bağlantısı vardır. Örneğin Türkiye’nin ekonomik durumunda bir sıkıntı varsa insanlara tasarrufa yönlendiren reklamlar yapılır. Mesela, bir otomobil markası benzin sıkıntısını göz önüne alarak ‘’az yakan araba ürettik sizde alın tasarrufunuzu yapın’’gibi bir slogan kullandığında insanların algısı o ürün tarafına çekilecektir.
   
     TV kanallarında kontrolü zor olan bazı konular da bulunmaktadır. Bunlardan bazıları pornografi ve şiddet gösterimidir. Şiddet gösteriminin insan davranışları üzerinde olumsuz bir etki yarattığı gözlemlenmektedir. Hatta insanlar bu şiddet dolu davranışları taklit ederek birçok tecavüz ve cinayet işlediklerine rastlanılmaktadır.
Örnek vermek gerekirse; Bir dönem Kurtlar Vadisi dizisinde olan Polat Alemdar karakterini Lise çağındaki birçok çocuk örnek alarak davranışlarında değişiklikler olmuştur. Hepimizin dinlediğimiz müzikten, giydiğimiz kıyafete, okuduğumuz kitaptan gittiğimiz sinema filmine kadar farkında olmadan belli bir yönlendirmenin etkisindeyiz. Bu yönlendirme bütün kitle iletişim araçları kullanılarak gerçekleştiriliyor.
Televizyon, bilgisayar artık çocukların arkadaşları gibi olmuştur. Çocuklar artık arkadaşlarıyla daha az vakit geçiriyor daha az oyun oynamasına sebep oluyor. Bu da ileride çocukların iletişim sorunu yaşayacaklarının göstergesi olmaktadır. Çocukların saatlerce bilgisayar başında vakit geçirmeleri obezite  sorununu da beraberinde getirmektedir.

Sonuç olarak ise;

İnsanlar medyayı iyi takip etmeli, Kendilerine fayda sağlayacak haberleri takip etmeli ve reklamcılar oluşturdukları mesaj ile hedef kitleyi iyi seçmiş olması gerekip insanları satın almaya yöneltmelidir ve verecekleri mesajı hedef kitlelerinin ekonomik durumunu, eğitim durumunu göz önüne alarak hazırlamalıdırlar.
Sosyal medya kötüye kullanılmamalı, İnsanlar için fayda sağlayacak bilgiler paylaşılmalıdır. İnsanların daha duyarlı olması, yapılan yayınların eleştirilmesi ve bu konuda bir kamuoyu oluşturulması gerekli görülmektedir.
İnsanlar olaylara tek taraflı bakmayıp bir konu hakkında farklı görüşleri içeren araçları okuyarak, izleyerek, takip ederek değerlendirmelidir. Medyanın olumlu ve olumsuz yanlarını değerlendirip çocuklara internetin, bilgisayarın, televizyonun faydalı tarafları gösterilmelidir. Burada dikkat etmesi gereken daha çok ebeveynlerdir. Örneğin bazı internet kampanyaları çocuklara yönelik olup, internetin olumsuz taraflarından etkilenmesini engelleyecek şekilde hazırlayabilirler. Ebeveynler o paket programını satın alarak bir şekilde bu olumsuzlukları bir bakıma önleyebilirler.


19 Mart 2015 Perşembe

Heineken Reklam Afişinin Göstergebilimsel Çözümlemesi

ARAÇ: Renkli Durağan Fotoğraf
ÜRÜN: Heineken Bira / Gıda- İçecek
Gösterge: Heineken reklam afişi
Gösteren: Düz anlamda: Bira kutularının üzerinde açık bir şekilde duran tirbuşon imgesi, deniz, gökyüzü, bira kutuları, şişe açaçağı görülmektedir.
Gösterilen: Yan anlamda: Açık şekilde duran tirbuşon aslında Brezilyanın Rio De Jenerio şehrinde bulunan kurtarıcı İsa heykelini çağrıştırmaktadır. Burada verilmek istenen mesaj şehre hakim olmak. Ayrıca bu açıcak sizi kurtarıp biraya kavuşmanızı sağlayabilir mesajı verilmektedir. Biranın nasıl açılacağını göstermektedir. Deniz normalde mavi olmasına rağmen burada sarı tonunda olması biranın rengini çağrıştırmaktadır aynı zamanda deniz huzuru çağrırşıtırır buradaki yan anlam bira içmenin huzuru getirebileceğidir. Beyaz renkli olan dalgalarla vurgulanmak istenen biranın köpüklü olduğudur. Burada hedef kitlenin kültürünü önemsemektedir. Onların değer verdiği bir sembol ile kendi biralarını özdeşleştirmişlerdir. Slogandaki taze  kelimesi ile görselde kullanılan yeşil renk doğayıda çağrıştırmaktadır. Gökyüzü güneşin batmış olması yan anlamda biranın güneş batmaya yakın içildiğini çağrıştırmaktadır. Asıl verilmek istenen mesaj ise ‘BÜTÜN BREZİLYA HEİNEKEN İÇİYOR’.

Görüntüsel çözümleme: Reklam görüntü ve slogan olarak iki bölüme ayrılmıştır. Reklam görüntüsünde yeşil rengin hakim olduğu, evlerin, binaların, denizin, gökyüzünün yeşil Heineken kutularıyla oluşturulduğu biranın rengi gösterilerek oluşturulmuştur. Hedef kitlenin zihninde bira şişelerinin yeşil olduğu gösterilerek yeşil rengini gördüklerininde akıllarında biranın canlanmasını sağlamaktadır. Sloganın siyah renkte olması arka plandan ayrılarak daha dikkat çekici olmasının istenmesidir. Metonomiden yararlanılmıştır. İsa heykelini gördüğümüzde Rio De  Jenerio şehri  aynı zamanda Brezilya akla gelmektedir.

 Dilsel çözümleme: Slogan “Taze Bir Dünya İçin Heineken” diyerek biranın taze olduğunu hedef kitlenin birayı içmesiyle dinç, taze olacağı vurgulanmaktadır.
Sloganda kullanılan logo ise yıldız işaretinin yanında Heiniken yazması, dünyanın yıldızı Heineken olarak gösterilerek aslında diğer firmalardan farklı olarak 1 numara olduğu vurgulanmaktadır. Kendinin bu şekilde konumlandırmaktadır.



Göstergebilim ve Reklam İlişkisi

Reklamlar, hayatımızın her anında karşımıza çıkmaktadır televizyonda, dışarıda, internette, dergilerde, gazetelerde. Önemli olan o reklamı nasıl anladığımızdır. Reklamlar verilmek istenen bir mesajı direkt olarak da anlatabilir, dolaylı yoldan da anlatabilmektedir. Reklamların görünen kısmı olduğu kadar buz dağı gibi görünmeyen kısmı da vardır. Bir reklamı, göstergebilim aracılığıyla analiz etmek görünmeyen kısmını ortaya çıkarmada etkili olacaktır.  Çoğu reklam afişlerinde düz anlamlar, yan anlamlar bulunmaktadır. Bunlar; Semboller, ikonlar, renkler kullanılarak tüketiciyi düşündürüp ve çağrışım yoluyla verilmek istenen mesajı anlamlandırmalarını amaçlamaktadır. Göstergebilimsel çözümleme yöntemi ile analiz etmek için gösterge, gösteren ve gösterilen ilişkisini kavramak gerekmektedir. Kısaca tanımlamak gerekirse, Gösterge; bir ses, kelime veya görsel bir imge olabilir. Gösteren; Gerçek hayatta var olan bir nesnenin düz anlamı. Gösterilen ise, gösterenin sunduğu yan anlam olarak tanımlanabilir. Reklamları sadece gördüğünüz düz anlam olarak değil, yan anlamda vermek istediği mesajı kendi çağrışımlarınız yoluyla anlamlandırmak daha doğru olacaktır.

18 Mart 2015 Çarşamba

E-ticarette İknanın Önemi ?

Markalar, hedef kitlelere sundukları reklamlarda ürün ile ilgili hedef kitleleri ikna etmeye çalışırlar. İkna etmek için ise çeşitli vaatlerde bulunurlar. Bu vaat sonucunda asıl amaç ürünün satışını gerçekleştirmektir. Reklamlar çoğunlukla hedef kitlenin inançlarını, görüşlerini değiştirmeye yönelik, tüketiciyi markaya yönlendirme ve satışını gerçekleştirme yatmaktadır. E-ticaret yapan alışveriş sitelerine baktığımızda, bu kanalın tercih edilmesi için tüketiciye çeşitli vaatler sunması gerekmektedir. Aksi taktirde tüketiciler geçmişten günümüze kadar gelen alışkanlıklarını bırakmayıp, bir ürünü almak için satış noktalarına gidip, saatlerce zaman harcayarak alışverişlerini gerçekleştirmeye devam edeceklerdir. Ancak son yıllarda yapılan reklamlarda E-ticaret kavramını sıklıkla duymaya başladık. İnternet üzerinden satış yapan alışveriş siteleri, tüketicilere belli vaatler sunarak, tercihlerini bu yöne çekmeyi amaçlayıp, satışlarını yapmak istemektedirler. Burada aklımıza ilk gelen soru ise e-ticaret siteleri hedef kitleleri alıcı konumuna sokmak için nasıl vaatlerde bulunmalıdır? Öncelikle e-ticaret yapanlar şunu düşünmelidir. Niçin bizi tercih etmeliler, bizden nasıl bir yarar sağlayacaklar, hangi kolaylıkları tüketiciye sunabiliriz gibi. soruları kendilerine sormalıdırlar. Buradan yola çıkarak hedef kitlelerin değerlerini, davranışlarını iyi bilmek gerekir. Her tüketici farklı bir vaat üzerine tercihini e-ticaretten yana kullanabilir. Bu vaat, zamandan tasarruf, ücretsiz kargo, ürün çeşitliliği, fiyat karşılaştırması yapabilme olanağı olabilir. Örneğin tüketiciler hiç yorulmadan internet üzerinden aynı kategoride farklı farklı ürünlere, farklı fiyat aralığındaki ürünlere, fazla zaman harcamadan, yol masrafı olmadan erişim kolaylığına sahip olurlar. E-ticaret firmaları bu vaatlerin yanında ikna edebilmek için çeşitli  yöntemlere de gidebilmektedir. Öncelikle firmanın web sitesinin tasarımı ikna için önemli bir etkendir. SSL adı verilen güvenlik sertifikasının olması, tüketicilerin ikna olmasında ve alışverişi gerçekleştirmesinde güven arz etmektedir. Aynı zaman web sitesinin telefon aracılığıyla erişilebilir olması, tüketicilerin her an alışveriş yapabilme şansını beraberinde getirecektir. Ürünü iade ve değiştirme hakkı da tüketicileri ikna etmede önemli bir olgu olarak karşımıza çıkmaktadır. Alışılagelmiş olan alışveriş sisteminin, gündemde olan e-ticarete kayması için sistemli bir çalışma, tüketici isteklerini göz önünde bulundurma ve reklamlarında vaatlerin net olarak ifade edilmesiyle bu alışkanlıkların değişmemesi için bir engel olmayacaktır.

10 Mart 2015 Salı

Fast-Food Firmaları Hangi Renkleri Tercih Ediyor ?

Türkiye'de hizmet veren  fast-food markalarından: Burger King, Mc Donald's, Pizza Hut'ı incelediğimizde logolarında kırmızı ve sarı rengini yoğun olarak tercih ettiklerini görürüz. 
Bunun sebebi kırmızı renginin tüketicilerin üzerinde iştah duygusunu kabartmasıdır. Kırmızı kan akımını hızlandırdığı için açlık hissini uyandırmaktadır. Sarı renk ise; mutluluğu  temsil etmektedir. Tüketiciler kırmızı ve sarı rengini gördüğünde kendilerini mutlu ve acıkmış olarak hissederler bu da tüketimi kaçınılmaz kılmaktadır. 
Fast-food markalarının mekan dizaynlarına baktığımızda daha çok kahverengi tonlarında tercih etmektedirler bunun sebebi ise kahverenginin hareketleri hızlandırıcı özelliğinin olmasıdır. Fast- food mantığıyla doğrudan örtüşmektedir. Fast- food kavramı "Ayaküstü Yemek" anlamında kullanılmaktadır. Tüketicilerin hızlıca yemelerini sağlamak amacıyla kahverengini yoğun olarak kullanırlar. Ayrıca diğer yemek yerlerindeki sandalye, koltuk konforunu bulmanız olanaksızdır bunun sebebi ise tüketicilerin saatlerce oturmasını önleyip, hızlıca tüketmelerini sağlamaktır. 

2 Mart 2015 Pazartesi

Reklamlarda Kullanılan Renklerin Anlamları

Renkler; Tüketicinin dikkatini çekmek, markanın akılda kalmasını sağlamak ve belli bir davranışa yöneltmek için kullanılan önemli bir araçtır. Her rengin kendine özgü bir anlamı vardır. Renkler, neredeyse dünyanın her yerinde aynı anlamı taşımaktadır fakat bazı renkler  kültürden kültüre farklılıkta gösterebilmektedir. Reklamlarda gördüğünüz her bir rengin insan psikolojisi üzerinde etkisi oldukça fazladır. Tüketiciler renkleri gördüğünde akıllarında marka ile ilgili belirli bir imajda oluşmaktadır ve kullanılan renkler tüketicilerin davranışlarını doğrudan etkilemektedir.

Renklerin Anlamları;

MAVİ: Güveni ve sonsuzluğu  temsil eder ve bilinç altında kendinden emin duygu yaratır.
SİYAH: Gücü, şıklığı temsil etmektedir.
KIRMIZI: Tutkuyu, heyecanı, şehveti temsil eder. İştah uyarıcı etkisi vardır.
YEŞİL: Tazeliği, doğallığı, huzuru çağrıştırır.
TURUNCU: Enerji, canlılık ve samimiyetin rengidir.
BEYAZ: Saflığı, temizliği ve masumiyeti temsil eder.
KAHVERENGİ: Doğallığın, sürekliliğin temsilidir.
MOR: Duygusallığı, şıklığı temsil eder.
GRİ: Dengeyi, ciddiyeti ifade eder.
PEMBE: Neşe, mutluluk ve sevimliliği çağrıştırır.
SARI: Sıcaklığı, lüksü çağrıştırır ve uyarıcı etkisi vardır.